First Impressions - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Sander Haan - WaarBenJij.nu First Impressions - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Sander Haan - WaarBenJij.nu

First Impressions

Door: Sander de Haan

Blijf op de hoogte en volg Sander

10 September 2015 | Zuid-Korea, Seoel

Na even wachten dan toch mijn tweede verhaal, First impressions.

Ik verblijf hier alweer 2 weken en ik kan maar een ding zeggen. Wat is het hier leuk en fijn. Ik heb al heel veel lieve en leuke mensen ontmoet, zowel exchangestudents als Koreaanse studenten. En ik heb hier al heel veel mogen zien en ervaren, zoals de cultuur!

De eerste paar dagen en weken is het altijd er wennen in een nieuwe cultuur. Dat werd me in ieder geval verteld. En ja, ik heb hier inderdaad aan verschillende dingen moeten wennen. Maar aan de andere kant verliep de ‘Culture shock’ ook vrij geleidelijk. Misschien komt dat ook wel omdat ik een hoop westerlingen om me heen heb waardoor de gedeelde shock minder impact heeft. Desalniettemin zijn er hier toch wat dingen waar ik aan moet wennen.

Dronken Koreanen
Een van de eerste dingen die me hier opvielen is dat iedereen hier alcohol drinkt, veel drinkt en bijna iedere dag drinkt. Het straatbeeld van rondzwabberende Koreanen, al dan niet ondersteund door een al even dronken vriend of vriendin is inmiddels geen vreemd beeld meer. Ook het zien liggen van een dronken Koreaan op straat is niet meer vreemd, gelukkig komt dit minder vaak voor dan de zwabberende Koreanen. Ze worden door voorbijgangers gecontroleerd of alles goed gaat, maar worden verder met rust gelaten. Het grappige is dat er hier totaal NIET wordt gestolen. Want vaak zie je de dronken mensen nog met hun telefoon of geld in hun hand op straat liggen. Maar waarom drinken Koreanen zo veel? In Korea is hard werken erg belangrijk, dat komt omdat er voor jou baan nog 10 concurrenten zijn. Er is dus veel competitie. Door deze druk zijn lange werk dagen van 12 tot 14 uur vrij normaal. Door deze druk hebben Koreanen iets nodig om zich mee te kunnen ontspannen. En alcohol, wat hier vrij goedkoop is, werk erg ontspannend voor de Koreanen. Het is daarom door de Koreanen sociaal geaccepteerd dat je ’s avonds relatief vaak dronken mensen ziet rondlopen. Denk nou niet dat alle Koreanen dronken zijn ’s avonds, maar het is in ieder geval meer dan je normaal in Nederland zou zien.

Eten, drinken en vegetariërs
Naast drinken houden Koreanen erg van eten, met namen vlees en vis word erg graag gegeten. Daarnaast eten veel Koreanen graag buiten de deur, ze zitten dan met hele families of vrienden in een restaurant te eten. Naast het feit dat uit eten erg gezellig is, is het ook relatief goedkoop. Je bent namelijk even veel geld kwijt voor je maaltijd in de supermarkt als dat je kwijt bent in het restaurant.
Bij het eten wordt er veel gedronken, voornamelijk bier en Soju zijn de meest gedronken alcoholische versnaperingen. Maar er zijn ook andere drankjes zoals Makoli. Soju is een rijstewijn die je zou kunnen vergelijken met een slappe vodka. Waar ik vodka niet lekker vind, vind ik Soju wel lekker. Soju is veel zachter van smaak en is er in verschillende smaken te krijgen. Soju wordt ook vaak gemixt met bier om het bier lekkerder te maken.
Het valt me hier bij het eten vaak ook op dat er veel vlees wordt geserveerd (vind ik niet erg) maar weinig groente. Vaak krijg je wat ‘side dishes’ voorgeschoteld zoals augurk of Kimchi, maar dat is vaak niet veel. In ieder geval niet de 200gram groente die we gewend zijn te eten in Nederland. Kimchi is een soort gefermenteerde kool met een spicy sausje er overheen. Persoonlijk vind ik het erg lekker, maar je moet het de eerste keer wel even leren waarderen.
Vegetariërs zal je hier trouwens niet snel tegenkomen. Dat blijkt wel uit het feit dat het ontzettend moeilijk is om vegetarische gerechten te vinden. Koreanen gooien overal vlees of vis doorheen. Door schade en schande hebben we namelijk ontdekt dat Koreanen vis en zeedieren niet als vlees zien. Een van mijn Nederlandse vriendinnen hier is vegetarisch en ze heeft iedere keer duidelijk aangegeven geen vlees of vis te willen hebben, om er later achter te komen dat er iets van octopus in het eten zat.
En als we dan vragen of ze een gerecht kunnen klaar maken van het menu, maar dan zonder vlees of vis, dan wordt er heel moeilijk gedaan en kan het niet worden klaar gemaakt. We weten nou niet zo goed of dit uit hun cultuur voortkomt. Maar ze vinden het erg lastig om ‘out of de box’ te denken. Vegetarische familie en vrienden, jullie zijn gewaarschuwd!

Protocollen en Discipline
Koreanen worden erg streng en gedisciplineerd opgevoed. Dit komt voort uit het Confucianisme wat hier helemaal verweven zit in de cultuur. Confusius was een Chinese geleerde die leefde rond 500v chr. Hij bedacht een levensfilosofie waarbij verschillende waarden en normen werden gecreëerd. Zo moeten mensen met een ‘hogere rang’ met de nodige respect worden behandeld. Ook is trouw aan familie erg belangrijk, zo zorgt de oudste zoon voor de ouders als zij later oud zijn. Dit is onder andere een van de redenen dat veel Koreanen doorgaan met kinderen krijgen totdat ze een zoon hebben gekregen. Dit beeld zie je trouwens ook in de rest van Oost-Azië omdat het Confucianisme ver verspreid is. Ook het eren van overledenen en het respecteren van ouderen is erg belangrijk. In de metro komt het respecteren van ouderen duidelijk naar voren. Ze verwachten namelijk van je dat je voor hen opstaat. Op zich niet heel vreemd. Maar dit gebeurt soms niet zachtzinnig. Mensen worden weg geduwd, gepord of gewoonweg tegen de schenen geschopt door de ouderen om plaats voor hen te maken. Erg bijzonder vond ik dat om te zien.
Bij het tonen van respect wordt er naast de juiste aanspreking ook veel gebogen. Ik heb me laten vertellen dat ze hier 9 verschillende vormen van beleefdheid kennen jegens mensen in een hogere positie. Om een klein voorbeeld te geven. Als je ‘hallo’ zegt tegen een vriend of vriendin zeg je annyong. Maar als je ‘hallo’ zegt tegen een Professor op de Universiteit moet je annyong essayo zeggen, iemand met beide handen de hand schudden en een lichte buiging of knik met het hoofd geven. En dit is slecht een van de vele protocollen die ze hier kennen. Gelukkig weten ze dat wij domme westerlingen niet op de hoogte zijn van deze protocollen. Maar als je probeert mee te doen met deze protocollen wordt dit zeker gewaardeerd.

Uitwijken en veiligheid
Iets wat me gisteren opviel is dat mensen niet voor je uitwijken, of dat dacht ik. In Nederland ben ik gewend om naar rechts uit te wijken als iemand recht op mij afloopt. Maar als ik hier naar rechts uitwijk lopen de mensen alsnog tegen me op, erg vreemd. Toen vertelde mijn roommate dat de mensen hier graag naar links uitwijken. En we hebben het getest. Ons kleine sociale experiment vond plaats op een drukke oversteekplaats. Mijn roommate liep een aantal keer recht op iemand af, en wat bleek, iedere keer draaide de Koreanen op tijd weg om naar links uit te wijken. Wederom erg bijzonder. Ik vond het ook extra bijzonder omdat ze hier namelijk wel rechts rijden, zoals wij dat ook doen in Nederland. Ik zou er dan persoonlijk van uitgaan dat mensen dan automatisch naar rechts willen uitwijken omdat dat de ‘veilige’ kant is op de weg.
Desalniettemin voel ik me hier erg veilig. De mensen zijn aardig, ik ben geen agressie tegen gekomen en er is volop politie zichtbaar in de straten. Ik denk dat ik me misschien zelfs wel veiliger voel dan thuis buiten op straat.

Door dit veilige gevoel, de vriendelijke Koreanen en de lieve en leuke exchangestudents voel ik me hier al na 2 weken erg thuis en op mijn gemak.

Wat heb ik hier gedaan?
Ik heb al twee paleizen bezocht, namelijk het Deoksugung paleis en het Gyeonbokgung paleis erg mooi om te zien. Ik hou van de oosterse bouwstijl. Je komt hier tot de ontdekking dat ze Aziaten vroeger al ver vooruit waren met hun beschaving en uitvindingen.
We hebben na het bezoek van het Gyeondokgung paleis ook een bezoek gebracht aan een groot plein met een standbeeld van een beroemde en geliefde Koning Sejong die het Koreaanse alfabet heeft bedacht aan de hand van Chinese tekens.
Ook ene admiraal Yu Sun-sin staat hier als standbeeld. Hij heeft met een ontwikkeling van een gepantserde boot een grote overwinning geboekt tegen een grotere Japanse vloot.
Ook ben ik naar het district Gangnam geweest en hebben we daar in stijl het Gangnamstyle dansje gedaan, tot groot plezier van wat Koreanen. Daarna hebben we in Gangnam geluncht en zijn we via de beroemdste fashionstraat en plastische chirurgie straat van Seoul gelopen naar de Han rivier. Door Seoul stroomt de Hanrivier. Seoul Heette vroeger dan ook Hanyang (zoals mijn Universiteit nu heet). Later is dit Seoul geworden, waarom? Geen idee.
Van de week zijn we naar Dongdeamun history and arts parc geweest. Daar hebben we daar genoten van Seoul by night.

Houd mijn Facebook in de gaten, ik zal proberen al mijn foto’s te uploaden.

Groetjes en tot mijn volgende blog ergens volgende week,
Sander de Haan

  • 10 September 2015 - 12:55

    Jan Van Der Spek:

    Een boeiend relaas Sander.
    Leuk om dat zo allemaal te lezen. Dat naar links uitwijken doet me sterk aan Aly denken.... die is zo verschrikkelijk links dat ze hetzelfde doet als Koreanen.
    Geniet van alle contacten en indrukken.
    Vriendelijke groet, Jan

    (oh ja, kom je in dat dat drukke programma ook nog aan studeren toe?)

  • 11 September 2015 - 10:20

    Meyke:

    Ha Sander!

    Leuk verhaal! Geniet ervan. Ennuh, is de reflex 'naar links uitwijken' ook nog van kracht bij de rondzwabberende Koreanen?

    Gr Meyke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

South Korean Exchange

Zo, daar zit je dan, gepakt en wel op de bank. Alle maanden voorbereiding hebben geleidt naar dit moment waarop je bijna kan vertrekken. Vragen als '' Ben ik niet iets vergeten'' schieten constant door mijn hoofd. Maar ik ben gelukkig vroeg begonnen met het inpakken van mijn tas. Maar ja, wat ga je allemaal meenemen voor een verblijf van 5 maanden? Of beter gezegd, wat neem je niet mee? Ik zal jullie niet vervelen met wat ik wel en niet heb gepakt, maar het was een klus! 23kg reisbagage en 8kg handbagage zijn zo gevuld.

Wat ga ik nou precies doen?
Ik ga voor 5 maanden naar Zuid-Korea, voor velen is dit al wel bekent. Maar waarom? Toen ik begon aan mijn HBO verpleegkunde had ik direct het idee dat ik een deel van die opleiding in het buitenland wilde gaan doen. In een van de introductiecolleges werd dit ook benoemt dat dit mogelijk was. Deze droom is eigenlijk nooit meer uit mijn hoofd gegaan. Maar ja, wanneer ga je dan naar het buitenland? Tijdens een van de 'Going abroad' markten van de HU leerde ik dat er een Minor werd gegeven op mijn faculteit waarbij je naar het buitenland zou gaan. In deze 20 weken durende minor zou je 8 weken voorbereiden op je verblijf in het buitenland, 10 weken stage lopen in een zorginstelling in het buitenland en in de laatste 2 weken ga je presenteren wat je hebt geleerd. Tijdens deze minor, de International Health Studies minor ga je onderzoeken hoe het zorgsysteem van een ander land in elkaar zit. Deze minor trok mij heel erg en het was een mogelijkheid om naar het buitenland te gaan.
Maar waar ga je dan heen? Amerika! was mijn eerste gedachte. Maar het bleek al snel dat dit niet zou lukken. Naast de hoge kosten (meer dan €10.000) zou ik iemand moeten vinden die voor mij garant zou willen staan in Amerika, volgens docenten een onmogelijk opgave. Toen ben ik verder om me heen gaan kijken. Europa vond ik te dicht bij. Voor Zuid-Amerika spreek ik te slecht Spaans en Portugees. Afrika trekt mij persoonlijk niet zo. Toen bleef Azië over. Dit is een deel van de wereld die mij persoonlijk wel erg trekt. Zo wil ik altijd nog een keer rondtrekken in china, thailand, indonesie, etc. En het bleek dat de HU in verschillende landen, waaronder Zuid-Korea, contacten had met Universiteiten.
Persoonlijk boeit Korea mij heel erg. Door hun vele invloeden van zowel de Chinese, Japanse en Mongolse cultuur is de cultuur heel divers. Maar ook hun meer recentere historie boeit mij enorm (ik vind het niet leuk, maar wel interessant).
Dit was voor mij de reden waarom ik voor Zuid-Korea koos.

Maar je gaat 20 weken?
Ja ik ga 20 weken. Toen ik besloten had dat ik naar Korea wilde is er op de HU van alles in gang gezet. Want het contact met de universiteit daar was nog heel vers bleek. Ze hadden het voorgaande jaar namelijk de eerste verpleegkunde student overgekregen van de HU. Uit de evaluatie van die student bleek dat de stages die moeten worden gelopen tijdens de 10 weken in het buitenland niet helemaal mogelijk zijn in Korea door hun strikte regels (het komt er vooral op neer dat je heeel ver van te voren moet aangeven dat je komt). Daardoor is de student vakken gaan volgen aan de Universiteit. Doordat hij na 8 weken pas binnen kwam had hij de helft gemist van de vakken. Daarnaast waren er nog een aantal culturele waarden waardoor de student pas lekker opgang kwam na een aantal weken. Daardoor had hij van zijn 10 weken in Korea er maar 6 praktisch kunnen benutten. Door deze informatie kreeg ik vanuit de HU de mogelijkheid om voor 20 weken naar Korea te gaan. Er zou dan een aangepaste minor cursushandleiding worden gemaakt zodat ik de minor in Korea zou kunnen volgen. En daar heb ik dus ja op gezegd.
Ik ben vanaf mei ongelofelijk hard bezig geweest om alles voor te bereiden voor de reis. En nu zit ik hier op de bank met mijn koffer naast me en vlieg ik morgen het avontuur tegemoet.

Recente Reisverslagen:

17 November 2015

It's been a while

02 Oktober 2015

Korean Hospitality

10 September 2015

First Impressions

24 Augustus 2015

Alles ingepakt!?
Sander

Actief sinds 24 Aug. 2015
Verslag gelezen: 475
Totaal aantal bezoekers 3855

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2015 - 11 Januari 2016

South Korean Exchange

Landen bezocht: